augusztus 23, 2018

Parvovírus

Kutyák parvovírus okozta bélgyulladása:

A betegséget a legkisebb és legegyszerűbb vírusok közé tartozó kutyaparvovírus okozza (CPV-2).
Ezek a vírusok szélsőséges környezeti viszonyok között is képesek fennmaradni és fertőtlenítőszerekkel szemben is nagyon ellenállóak.

Előfordulhat minden fajtájú és korú kutyában, mégis leggyakrabban 8 hetes és 6 hónapos kor közötti egyedekben kerül megállapításra.

A beteg kutyák bélsarukkal nagy mennyiségben ürítik a vírust, amely így kutyáról kutyára, összezárt helyen (kiállítás, verseny, panzió, állatkórház) fokozottan, valamint különféle ragályfogó tárgyakkal (ketrec, szerszám, stb.) gyorsan terjed.

A kiskutya szájon át felveszi a vírust és fertőződnek a garat nyirokszervei. Innen a vírus betör a véráramba, megjelenik a kórokozó a mandulákban, a torok körüli- és bélfodri nyirokcsomókban. A bélbolyhok tönkremennek, a vérerek áteresztő képessége fokozódik, a fehérvérsejtek száma megfogyatkozik a keringő vérben és a véralvadás is zavart szenved. Mindez pedig súlyos hasmenéshez vezet.

Kölyökkutyákban a vírus a szívizomsejtekben is szaporodik, ezzel magyarázható olykor a kiskutyák hirtelen szívhalála!

A fertőződést követő 3-4 nap múlva már ürül is a vírus és ez eltart aztán 2-3 hétig.

A bevezető tünetek általánosak, levertség, étvágytalanság, láz, majd hamarosan jelentkezik az öklendezés, hányás és a híg, véres hasmenés, ezek következtében pedig súlyos kiszáradás.

Előfordulnak túlheveny esetek, amikor az állatok a tünetek megjelenését követően 2-3 nap múlva rögtön el is pusztulnak!

A szövődményként még tüdőgyulladás is jelentkezhet, ami a hányás aspirációjának következménye.

LEGFONTOSABB MEGELŐZÉSI LEHETŐSÉG A VAKCINÁZÁS!

Várunk minden kölyök kutyust szeretettel, akik még nem estek át ezen az oltáson!